lauantai 8. maaliskuuta 2014

Vasaloppet 2014

Raportin tynkää pukkaa.

Matka

Matka oli siis Kokkolan matkatoimiston Vasaloppet matka. Lähtö oli torstaina 27.2, jolloin ajoimme omalla autolla Turkuun, jossa liityimme muuhun seurueeseen, joka oli jo aamupäivästä lähtenyt Pohjanmaalta liikkeelle. Bussissa oli melko rento riehakas fiilis jo siinä vaiheessa ja hyvä tunnelma ei poistunut ryhmästä missään vaiheessa.
Jättiheppa Häglöfsin Outletilla

Turusta siis menimme yli lautalla Tukholmaan - lautta oli Viking Grace ja mulle jäi kuva jälleen yhdestä normi ruotsinlautasta vaikka lautta uusi olikin. Tukholmasta sitten Bussilla kohti Moraa - ajomatka taukoineen oli varmaan 4-5 tuntia. Perillä majoitus oli aivan ytimessä eli Hostel tasoinen majoitus noin 200m päässä maalista. Eli ei korkeatasoinen missään mielessä ja huoneet oli 5-6 hengenhuoneita ja kokoa noin 10m2 eli ahdasta mutta ihan OK... Tässäkin sijainti sijainti ja sijainti. Sitä arvostaa suuresti kun ei kisan jälkeen joudu hakemaan vaatteita ja mennä suihkuun bussilla.
Huonetovereiksi duunikaverien lisäksi tuli kolme H60 sarjan hiihtäjää Seinäjoen seudulta ja äkkiä kävi ilmi ettei niiltä huumorintajua puutu ja vittuilukin sujui oikein mallikkaasti eli seura oli mitä viihdyttävintä. Siinä missä allekirjoittanut oli treenannut 370 kilometriä, sedät pistivät tiskiin 2700, 3000 jne. Melkoista porukkaa...

Matkan jälkeen ilta ja seuraava aamupäivä menikin levätessä, ruokailessa ja Vasaloppet messutelttaan tutustuessa. Messuteltan huomiona oli, että Ruotsissa maastohiihtovälineiden hinnat ovat selkeästi korkeammalla tasolla kuin suomessa.
Loppusuora perjantaina ennen kisaa

Lauantaina surffailen, messuteltassa käyden alettiin jo kartoittamaan voitelusuosituksia itse kisaan ja kilpailunumerot saatiin matkatoimiston kautta - matkatoimisto oli selittänyt meidän kaikki seedaamattomat kymppiryhmän lähtijät ysiryhmään.

Voitelut, kisapäivä ja itse kisa

Lauantai-iltapäivänä hotellin pihalle pistettiin voiteluteltta kasaan ja sitten alkoi voitelurumba. Varmaan 7 ihmistä samaan aikaan voitelemassa teltassa ja teltan ulkopuolella ja iso joukko neuvomassa. Suuri osa pohdiskeli liisterin ja pitopohjasuksen välillä mutta kuitenkin voitelivat sukset. Kolleega veti pohjakuvioita kuviointilaitteella oikeen urakalla - varmaan 15 parit. Itsellä oli Deesportissa voidellut luistot ja pidoksi Swixin voiteet omistavana vedin kx20 pohjaliisterin ja siihen Universal Silver liisterin pinnaksi eli täysin suosituksen mukaan - mitäpä muutakaan siinä olisi osannut tehdä ja testaamaan pääseminenkin oli hieman niin ja näin koska lähilatu eli maalisuora oli tykkilunta ja alkumatka kuitenkin luonnonlunta. Eli sukset bussiin ja sormet ristiin.
Vauhdin suositus

Rexin suositus
Voitelua


Illalla illallisen jälkeen nukkumaan tietäen herätyksen olevan 03:00 ja varsinkin kun lämpimät lämpötilat oli aiheuttanut ongelmia Sälenin pään paikoitukseenkin oli suositus olla ajoissa.
04:15
Herätys tosiaan oli kohtuu raakaan aikaan ja ison aamiaisen tai no mitä jännitykseltä sai syötyä jälkeen bussiin ja 04:30 kohti Säleniä. Matka eteni ja sitä mietti, että mikä ruuhka kunnes liikenne pysähtyi ja eikä sen jälkeen enää juurikaan liikkunut. Aika kului ja matka eteni tuskallisen hitaasti kunnes saavuimme perille 07:30 ja karsinaan, joka jo siinä vaiheessa oli täynnä, päästiin 07:40.
Lähtöalueen parkkis ennen kännykästä luopumista

20 minuuttia meni ihmetellessä ja niin myös lähtökin eli se massa vaan liikahti - hitaasti, pysähtyen mutta liikkeelle kuitenkin ja maaliviivalla olin varmaan jäänyt kärjestä jo kymmenen minuuttia. Noh suotuisasti pitämällä puoleni ja lukemalla reittiä selvisin hyvin mäen alle, joka sitten olikin jo oma lukunsa. Ihmisiä aivan helvetisti punkemassa haarakäyntiä ylöspäin osa ilman hiihtotaitoa ja osa luovuttaen ja kantaen suksiaan... Mäen puolenvälin jälkeen alkoi päästä jo hiihtämään mutta siinä vaiheessa ilmeni kaksi asiaa - ei niin positiivista: eli latuja ja pitoa ei ollut... Ekat matkalla nähdyistä sadoista voitelijoista näkyi jo alle 5 kilometrin matkan jälkeen... Småganille eli 11km pääsin jotakuinkin tasan puoleentoista tuntiin sijoitus n. 7600. 9-ryhmän sijoitus oli alussa kuitenkin yli 10000 eli melko onnistunutta ohittamista.

Tässä vaiheessa oli täysin selvää, että homma oli aika perseestä... Noh kitkuttelin ilman pitoa periaatteessa haarakäynnillä ja tasatyönnöllä reiluun 50 kilometriin jossa tuhlasin kymmenen minuuttia voitelujonoon, jossa laitettiin lisää swixiä eli tilanne ei juurikaan parantunut - vähän kuitenkin... Tasuri ja liian kova alkuvauhti vaati kuitenkin jo veronsa ja energiat loppui sijoitus oli kuitenkin n. 7400 - tähän saakka kuvittelin enemmän ohittavani kuin tulevan ohitetuksi. Sitten alkoi lopun kilometritaulujen kyttäys eli taulu taululta kohti maalia. Energiat loppu vaikka mitä heti söi tauoilla ja syke ei noussut enää yli 140:n. Eli kitkutteluksi meni ja keskinnopeus laski alle kymmeneen kilometriin tunnissa. Ja tuntui, että mua enää ainoastaan ohitettiin...

(edit: loppuaika korjattu oli tunti liikaa) 8h 49m 47s oli startista kulunut kun pääsin maaliin "kaikenantaneena" tai "kaikenantaneena ennen 60 kilometriä ja jostain loppumatkan energiat ammentaneena" Sijoitus katkeamisesta huolimatta oli edelleen parantunut eli lopputuloksissa oltiin noin sijoilla 7400.

Reitti oli mun mielestä hieman tylsä ja keli ja lumi oli huonoja. Vaikeaksi homman teki pidon sekä latujen puute - etenkin latujen jolloin välillä hiihdettiin isossa haara-asennossa ja kaikki alamäet oli kohtuu haastavia varsinkin mun suksi oli luistoltaan melko ylivoimainen verrokkeihin. Vasaloppettia uhanneista ongelmista oli muutamia viitteitä mutta ne ei juurikaan haitannut menoa.

Mitä oppia?

  1. Lähtöryhmää pitää parantaa seedauksella, jotta pääsen lähtemään tasonmukaisesta ryhmästä
  2. Älä luota Norjalaisiin (Swix) - Rex esim oli onnistunut hyvin suosituksessaan
  3. Älä yritä voittaa kisaa ekalla kympillä
  4. Treenaa enemmän 370km pohjina ei riitä - pitkiä lenkkejä matalalla sykkeellä. 
  5. Hanki useammat sukset - tosin ei pitopohjatkaan olisi auttanut tuohon keliin ja lähtöalueella pito tuntui OK:lta
  6. Keskity siihen tankkaamiseen vaikka ruoka ei maistuisikaan
  7. Lukitse Ambit lähdössä jotta saat ehjän träkkäyksen.
Loppusuora päivää myöhemmin - season over

Seuraavaksi?

Niin tämä oli mun lapsuuden haave... Kesälle tulee varmaan jotain projektia mutta seteläsuomen lumitilanne on edelleen surkea, joten hiihtäminen vähenee ja siirtynee vapaaseen tyyliin "loppukaudeksi". 

Ensitalvena sitten? Jotenkin hotsittaisi Tarto ja Pirkanhiihto ja hieman Marcialongakin käynyt mielessä. Ei mitään varmaan vielä voi sanoa - opiskelutkin alkavat viedä kovin paljon efforttia joka on pois treenimahdollisuuksista.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti